תוכן ושיווק באינטרנט

עשרה טיפים לעיצוב ובניית אתר אינטרנט / נעמה סקג'ו-נאור

אז החלטתם לבנות לעצמכם אתר אינטרנט. למי פונים? איך יודעים במה לבחור בתוך שפע האפשרויות האין סופי הזה? לשלם למעצב או להכין לבד? תבנית מוכנה או התאמה אישית? מה בכלל צריך להיות בתוך האתר שלי? האם אני באמת זקוק לאתר? האם עכשיו? כמה זה יעלה לי? מהם הנתונים שחשוב שאדע רגע לפני שאני מוציא כרטיס אשראי ומשלם?

חשוב מאוד שתהיו מודעים לנתון הבא: לעצב ולבנות אתר אינטרנט בהתאמה אישית לצורכי העסק שלכם, זהו פרויקט מורכב בעל עלות כספית מכובדת הנעה בין 6000 ₪ ומעלה, רבים מהאתרים אשר נבנים ללא אסטרטגיה ותכנון מוקדם הופכים ל"בית קברות" למסרים שיווקיים לכן, חשוב שתהיו ערניים לתחושת הבטן האישית שלכם.

בחנו היטב את המניע האמיתי בגינו עלה הצורך שלכם באתר. פעמים רבות אנחנו פועלים מתוך הרצון להיות כמו כולם, או לעמוד בציפיות של החברה שסביבנו. קבלת החלטה על השקעה כספית בבניית אתר, חייבת להגיע ממקום מושכל ולאחר שבדקתם שאתם באמת זקוקים לו על מנת לשווק את העסק שלכם. אם הגעתם למסקנה שהעסק שלכם זקוק לאתר אינטרנט, חשוב שתבינו לקראת מה אתם הולכים, על מה כדאי להקפיד ומה חשוב לשאול רגע לפני שאתם עומדים לבחור מתכנת או מעצב לאתר שלכם.

במטרה לאפשר לכם לצאת לפרויקט הזה עם יותר ידע ועם יכולת לקבל החלטה מושכלת, כזו שתסייע לכם לבחור במוצר הכי נכון עבור העסק שלכם, אספתי כאן עשרה טיפים שעשויים לחסוך לכם הרבה זמן, כסף ותסכולים, ולתת לכם תוצאה טובה ומדויקת יותר:

1. האם אתם באמת זקוקים לאתר אינטרנט?

אם העסק שלכם מוכר מוצר או שירות בודד, אתר אינטרנט עשוי להיות גדול מידי עבור מה שאתם מייצגים. במקרה כזה, בדקו האם ביכולתכם להעשיר את המוצר או השירות שלכם בתוכן איכותי תומך-שירות ולהפוך אותו לתוכן בעל ערך מוסף. במידה ובשלב זה אין בידיכם את היכולת ליצור תוכן משלים, ניתן יהיה להתאים עבורכם כלי שיווק אחרים שיוכלו לשים אתכם על המפה ולאפשר לכם נראות אינטרנטית מכובדת. לדוגמה דפי נחיתה לסדנאות, בלוג מאמרים, מיני אתר תדמיתי ועוד… אם אתם מאגדים תחת קורת גג אחת מגוון שירותים, מוצרים, סדנאות, הרצאות ועוד, חשוב שיהיה לכם מקום אחד בו ניתן לראות את מכלול השירותים שלכם.  במקרה כזה ביכולתו של אתר אינטרנט לספק עבורכם מענה מקצועי ובעל ערך גם לכם וגם ללקוחותיכם. אתר אינטרנט מרשים וממותג יסייע לכם לא רק להגדיל את המכירות ואת מעגל הלקוחות שלכם, אלא יהווה חלק חשוב בבניית תדמית עסקית יוקרתית, מקצועית ומכובדת.

2. תכנון האתר שלי, מה זה אומר?

על מנת להשקיע בתבונה בתשתית השיווק שלכם, חשוב שתדעו מה אתם מעוניינים להציג בפני קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלכם. רגע לפני שאתם רצים למעצב, שיעצב לכם אתר מהחלומות ורגע לפני שאתם משלמים למתכנת הכי מקצועי בשוק – תכננו! תכנון מפורט מאפשר לכם לדעת באופן מדויק למה אתם זקוקים ולבונה האתר שלכם לתמחר ולבצע עבורכם עבודה מדויקת ופונקציונלית יותר. קבעו לעצמכם מטרות שיווקיות אותן אתם מעוניינים להשיג באמצעות אתר האינטרנט. שאלו את עצמכם האם אתם זקוקים לאתר תדמיתי שתפקידו לספק מידע על העסק שלכם ולתת ידע מקצועי, או שאולי חשוב שיהיה לכם אתר דינמי שמאפשר ללקוחותיכם כניסה לאזור לקוחות, צ'ט פעיל, מערכת סליקה לרכישות באתר, או פיצ'רים מיוחדים אחרים. ערכו רישום מדויק של התכנים אותם תכניסו לאתר, תכננו אילו דפים יופיעו בתפריט העליון ואילו בצד וערכו לעצמכם תכנון ראשוני של דף הבית.

שימו לב: ישנם מספר דפים שמומלץ שיהיו בכל אתר כגון – אודות העסק, אודות בעל העסק (ניתן לשלב לדף אחד), מאמרים, המלצות, דף צור קשר, תיק עבודות (במידה ויש לכם מה להראות). שאר הדפים יכולים בהחלט להיות נתונים לבחירתכם על פי תחום העיסוק והידע שיש לכם לתת לגולשים.

3. איך שומרים על פונקציונאליות?

גולש ממוצע מקבל החלטה אם להמשיך לגלוש באתר שלכם או לצאת ממנו, בתוך כ- 6 שניות. ככל שהאתר שלכם יהיה בנוי בצורה נוחה וקלה יותר להתמצאות, כך תגדילו את הסיכוי להשאיר אצלכם את הגולשים. הקפידו לשמור על חוקיות נכונה באתר שלכם.

לדף הבית שלכם תפקיד חשוב במשיכת הגולש פנימה לתוך האתר (בהמשך נדבר על עיצובו ביתר פירוט). הימנעו מעומס, סדרו את דף הבית ואת האתר כולו בצורה פונקציונלית והקפידו לשמור על חוויית משתמש איכותית לצד היופי והייחוד שאתם מנסים ליצור לעצמכם.

חשוב מאוד לזכור – כיום, רוב השימוש ברשת האינטרנט מתבצעת מתוך מכשירים סלולריים שונים כגון – סמארטפונים, טאבלטים, אייפודים ועוד.. הקפידו לקבל בתוך העסקה שסגרתם התאמה סלולרית שתאפשר לגולשים שלכם גישה נוחה ופונקציונלית מכל מכשיר שבו הם משתמשים.

 4. למה חשוב לשמור על המוכר והידוע?

אתר אינטרנט טוב הוא אתר שקל להתמצא בו. אל תנסו להמציא את הגלגל. אתרי האינטרנט בנויים ברובן באותו סדר: תפריט עליון, תפריט ימני ותפריט צדדי (לא בהכרח שניהם) ובאמצע תוכן מתחלף. גולשי האינטרנט מתמצאים היטב בתוך אתר שבנוי על פי סטנדרט זה. אם בכל זאת החלטתם לחרוג מהסדר המוכר, עשו זאת בזהירות וקחו בחשבון שהשינוי שביצעתם מונגש נכון לגולש ומאפשר לו התמצאות קלה באתר.

נסו לשמור על מבנה אתר מקובל ואת הייחוד שלכם הביאו לידי ביטוי דרך העיצוב והצבעוניות הייחודיים לכם ודרך התכנים שאתם מספקים לגולשים. זכרו – עולם העיצוב הוא אינסופי וגם אם נשארתם במבנה המקובל תוכלו ליצור אתר ממותג וייחודי.

חוק חדש שיצא לא מזמן בארץ מחייב בעלי עסקים לדאוג להנגשת האתר שלהם ללקויים שונים כמו לקויי שמיעה וראיה. חשוב שתוודאו עוד בטרם בחרתם איש מקצוע לבניית האתר, שהוא מעורה בחוק ומסוגל לבצע התאמות מהסוג הזה.

5. תבנית או מעצב גרפי?

כיום ניתן למצוא מבחר גדול מאוד של אתרים המספקים תבניות מוכנות מראש ומאפשרים לכם לבנות אתר בעצמכם בהשקעה כספית נמוכה מזו של מעצב ובונה אתרים מקצועי.

 שימוש בתבנית, מאפשרת לכם לבנות אתר סטנדרטי. אפשרויות המשחק שלכם במיקום הדברים, שינויי הצבע, ויצירת עיצוב ייחודי משלכם, מוגבלות.

עיצוב דף הבית ברוב האתרים החינמיים, יהיה זהה לעיצוב של שאר דפי האתר ומגביל לרוב את היכולת שלכם להציג את עצמכם בצורה שונה משאר הקולגות שלכם.

עבודה עם מעצב אתרים מקצועי לעומת זאת, תאפשר לכם בניית אתר שתואם באופן מדויק את צרכי העסק שלכם. תכנון הזרימה בתוך האתר, עיצוב ייחודי של עמוד הבית שיאפשר לכם ניתוב יעיל של הלקוחות בין דפי האתר, ויספק לכם מענה לצרכים מיוחדים שעלו בשלב התכנון המוקדם.

עבודה עם מעצב תאפשר לכם למתג את עצמכם ולייצר לעצמכם נראות ואמירה שתעביר את המסר העסקי הנכון ותשמור על המיתוג העסקי שלכם.

6. באיזו מערכת לבחור?

ישנן שתי מחלקות עיקריות של אתרים:

מערכות לבניית אתר ללא תשלום על בסיס תבניות מוכנות מראש (דוגמת wix):  מערכות אלה קושרות אתכם אליהן כל עוד אתם רוצים שהאתר שלכם יהיה קיים. נכון שבניית האתר הינה ללא תשלום ואף מאפשרת לכם בנייה עצמית בקלות יחסית, אך חשוב שתיקחו בחשבון שברוב המערכות עלויות אחסון האתר, יהיו גבוהות בהרבה המקובל בשוק ובמידה ותבחרו להפסיק לשלם עבור אחסון האתר שלכם תאבדו אותו לתמיד.

תוכלו לעצב את האתר שלכם לבד או לקחת מעצב שיעשה זאת עבורכם אך יש לקחת בחשבון כפי שכבר ציינתי כי יכולות העיצוב באתרים מסוג זה מוגבלת.

כמו כן, במידה ותהיו מעוניינים בקידום אתר מקצועי תוכלו לעשות זאת אך ורק דרך המערכת בה נבנה האתר ובעלות כספית גבוהה יחסית.

בנוסף לכך מערכות אלה מאפשרות לרוב, מגוון מצומצם של אפשרויות עיצוביות ושל שימוש באמצעים מתקדמים כגון סליקה, הזנת טופס לרישות למערכת דיוור חיצונית ועוד.

בחלק מהאתרים תוכלו להוסיף אמצעים מתקדמים בתשלום נוסף ושם פעמים רבות טמון העוקץ של "בניית אתר ללא תשלום".  במידה וביצעתם תכנון קפדני לאתר שלכם תוכלו לבחון האם בניית האתר במערכת חינמית מספיק לכם ומאפשר לכם לעמוד בסטנדרט אותו הצבתם לעצמכם.

אתרים במערכת קוד פתוח לשימוש בתבנית או תכנות אתר מאפס (דוגמת WordPress): מערכות הקוד הפתוח מאפשרות לכם לבנות את האתר שלכם, לאחסן ולקדם אותו בכל מקום שתרצו. למעשה אתר בקוד פתוח הוא נכס בלעדי שלכם. תוכלו גם להוריד אותו מהאוויר לשמור אותו על גבי המחשב שלכם לתקופה ועם חזרתכם לפעילות, להעלות אותו שוב ללא צורך בבנייה מחדש.

במידה ובחרתם מערכת בעלת קוד פתוח תוכלו לבנות אתר בשני אופנים:

  • רכישת תבנית מוכנה והתאמתה לצורכי העסק שלכם: כאן תוכלו לבחור בין עיצוב עצמאי של תבנית לבין עיצוב מקצועי של מעצב גרפי. יש לקחת בחשבון ששימוש בתבנית מאפשר ביצוע שינויים עיצוביים מוגבלים בלבד אולם במידה ובכל זאת, תרצו לבצע בתבנית שלכם שינויים מהותיים יותר, תוכלו לפנות למתכנת אתרים שיבצע עבורכם כל שינוי שתרצו.
  • תכנון, עיצוב ובניית אתר מותאם במיוחד עבורכם: בחירה זו פותחת בפניכם עולם שלם של יצירה. בניית האתר האישי שלכם תאפשר לכם לבצע כמעט כל דבר שאתם רוצים כולל שילוב כל אמצעי מיוחד, אפליקציה, פיצ'ר ייחודי שתראו לנכון לשלב בו, לתת לו את המבנה והאופי שמייצג אתכם בצורה הטובה ביותר ולהפוך את האתר שלכם לממותג ובעל אמירה ייחודית.

7. עיצוב אתר, על מה כדאי להקפיד?

עיצוב ייחודי זה שם המשחק. הקפידו על עיצוב שיהיה תואם את המיתוג העסקי שלכם. זכרו שמטרתו הראשונית של האתר היא להציג את עצמכם בפני לקוחות פוטנציאלים, ולתת להם תוכן איכותי. שימרו על קו עיצובי-נקי. כזה שידגיש את התוכן שאתם מספקים מצד אחד, אך יאפשר לכם ליצור לעצמכם אתר בעל נראות מרשימה מהצד השני. אל תפחדו לצאת מקופסא.

השקיעו בעיצוב דף הבית שלכם! דף הבית הוא המקום האחד בו מותר ואף רצוי להשתגע. זהו למעשה השער שלכם ומטרתו לתפוס את העין של הגולש, לייצר סקרנות ולגרום לו לרצות להיכנס אל תוך דפי התוכן עצמם. הקפידו לשלב בדף הבית גם תוכן כתוב. ואפשרו לגולש להבין בקלות לאן עליו לפנות על מנת למצוא את המידע שהוא מבקש.

שימו לב – גם כשאתם "משתגעים" בעיצוב דף הבית, שימרו על קשר רציף בין עיצובו לעיצוב דפי התוכן הפנימיים ועל המסרים והמיתוג שלכם.

ישנם מצבים בהם מתעורר צורך לעצב את דפי האתר במספר עיצובים שונים על פי סוגי שירות שונים. מצב כזה עשוי לסייע לגולש לדעת בתוך איזה נושא/מסלול הוא גולש בכל רגע נתון. עיצוב אתר בעל מספר עיצובים שונים מצריך עבודת תכנון קפדנית ומומלץ רק במידה ויש לכך סיבה מספיק טובה.

לאורך כל שלב עיצוב האתר היעזרו בתכנון האתר עליו עבדתם אי שם בתחילת התהליך. ככה תוכלו לוודא שאתם לא סוטים מהדרך ושומרים על הקו המנחה לאורו עשיתם את כל הבחירות עד לרגע זה.

8. מהי הנעה לפעולה ואיך מייצרים אותה?

הנעה לפעולה כשמה כן היא, יצירת מצב בו האתר שלכם גורם לגולש לבצע פעולה מסוימת בסופה יהיו הפרטים שלו אצלכם ויתאפשר לכם ליצור איתו קשר ולהציע לו את שירותיכם באופן אישי.

הנעה לפעולה יכולה להיעשות דרך ביצוע רכישה של מוצר שאתר משווקים, הזמנת סדרת טיפים, רכישת מוצר ידע, רישום למועדון לקוחות או ניוזלטר, השארת פרטים לצורך תיאום פגישת היכרות ועוד.

ספקו לגולש סיבה להשאיר אצלכם פרטים הניעו אותו לפעולה על ידי הכנסת טופס צור קשר מהיר בכל עמוד תוכן, הזמנה לפגישת היכרות ללא תשלום, לאירוע או הרצאה.

הקפידו לעמוד בחוק הספאם. יידעו את הגולש באותיות קטנות במעמד מילוי הפרטים כי פרטיו נכנסים לתוך מערכת הדיוור שלכם. מומלץ לאפשר לגולש להוריד את הסימון שליד הערה זו במידה ואינו מעוניין לקבל מכם פרסומים.

הקפידו לעבוד עם מערכת הפצת תוכן אשר תומכת איסוף פרטי לקוח בטפסי הרשמה ובכך תוכלו לייעל את מערכת השיווק הדיגיטלי שלכם.

9. מהו תוכן איכותי ועל מה חשוב להקפיד?

בכוחן של מילים לבנות לכם תדמית ולהביא אליכם לקוחות. הכל תלוי במה שאתם בוחרים להגיד על עצמכם ואיך אתם מנסחים את המסרים שלכם. הקפידו להכניס לאתר האינטרנט תוכן בעל ערך עבור הלקוח שלכם. דברו על עצמכם במידה וודאו שאתם מספקים לו את המידע שלו הוא זקוק.

  • חברו אותו להוויה העסקית שלכם. תנו לו לחוש את העשייה, הערכים העסקיים שלכם והערך המוסף שיקבל במידה ויבחר לעבוד דווקא אתכם.
  • הקפידו לדבר תמיד בגובה העיניים, לעולם וודאו שאתם מסוגלים לעמוד במה שהבטחתם. היו מקצועיים מצד אחד אך בני אדם מהצד השני – הכל תלוי במינון.
  • שלבו המלצות של לקוחות קיימים וצרו לעצמכם נישה לכתיבת מאמרים בה תקפידו להביא ללקוח שלכם מידע מקצועי ובעל ערך אמיתי.
  • שימו לב לספר תמיד על מה אתם כן ולא מה אחרים לא. הכניסו את הגולשים לתוך עולמכם בכתיבה קולחת בעלת קצב יוצר עניין ואל תפחדו להשתמש בחוש הומור במקומות המתאימים לכך.

ככל שתתנו ערך רב יותר, כך ירצה הגולש להישאר וללמוד עליכם עוד ואף ליצור אתכם קשר ולהפוך מקורא אלמוני ללקוח נאמן.

10. איך מייצרים תנועת גולשים לאתר האינטרנט שלנו?

אז הנה יש לנו אתר. עכשיו מתחילה העבודה האמתית שלנו. כיצד לבשר לעולם שיש לנו אתר ולהפוך אותו לפעיל ובעל תנועת לקוחות?  אתרי אינטרנט מקודמים בגוגל וגוגל, תרצו או לא תרצו אוהב מאוד תוכן. על כן, חשוב שתשמרו על מספר חוקים בסיסיים כשאתם כותבים את התוכן שלכם:

  • הקפידו על כתיבת תוכן באורך של 350-400 מילים בכל עמוד.
  • הימנעו מהעתקת תוכן מאתרים אחרים או מתוך עמודי תוכן אחרים באתר שלכם. במידה ומצאתם רעיון מעניין כתוב באתר אחר כתבו אותו מחדש במילים שלכם.
  • צרו קישורים בין דפי האתר שלכם, ובמידה ויש לכם נכסים דיגיטליים נוספים לדוגמה בלוג, מאמרים באתרי מאמרים, או דפי נחיתה צרו קישורים גם ביניהם – ככה תגרמו לגולג לראות עוד תוכן ולקטלג אתכם כאתר בעל תנועה ופעילות גבוהה יותר.
  • הקפידו להזין תוכן חדש באתר שלכם אחת לשלושה שבועות לכל הפחות גוגל בוחן את הפעילות שלכם באתר.
  • קבלו הדרכה מקצועית כיצד ניתן לכתוב תוכן מותאם לקידום אתרים אורגני או פנו למקדם אתרים מקצועי.
  • חברו את האתר שלכם לגוגל analytics. זוהי מערכת שתאפשר לכם לעקוב אחרי פעילות האתר ולקבל אינדיקציה לגבי פעילות האתר שלכם.

לאחר שיש לכם תוכן איכותי אשר עומד דרישות הסף של גוגל, תוכלו לבחור במגוון שיטות לקידום האתר שלכם. החל בקידום ממומן בגוגל ( Add Words ), מערכת הפרסום של פייסבוק, מערכת דיוור, דף עסקי או פרופיל אישי בפייסבוק, לינקדין, אתרי מאמרים דפי נחיתה ועוד.

רשמו סטטוסים מקצועיים בדף העסקי שלכם, פרסמו תקצירי מאמרים שכתבתכם, חוות דעת ומכתבי תודה שקיבלתם, מידע על שירותים שאתם מספקים ועוד והפנו את הקוראים להמשך קריאה באתר האינטרנט.

שלבו פעילות בערוץ ה You Tube שלכם. הפיקו סרטוני תדמית, טיפים מצולמים, סיפורי מקרה, המלצות של לקוחות ועוד ושלבו בהם קישור לאתר האינטרנט. הקפידו להפיץ את הסרטונים שלכם במדיות האינטרנט השונות.

חשוב שתדעו – קידום ויצירת תנועה באתר היא תהליך שעשוי לקחת מספר חודשים לא מועט. אל תתייאשו, המשיכו לספק תוכן איכותי ולהזין אותו באתר ובשאר ערוצי השיווק הדיגיטליים שברשותכם. וגם כשנראה שהגעתם לנחלה ויש לכם תנועה עסקית מצוינת זכרו שבשיווק כמו בשיווק לעלום אין לעצור.